Η χρήση του Διαδικτύου

 

Οι εξελίξεις  της τεχνολογίας είναι ραγδαίες  και  ο υπολογιστής έχει μπει πια για τα καλά στη ζωή μας τόσο στον εργασιακό χώρο όσο και στο σχολείο και το σπίτι.  Έτσι, όλο και περισσότεροι  γονείς προβληματίζονται για τις ώρες που το παιδί τους βρίσκεται ‘καθηλωμένο’ μπροστά στον υπολογιστή. Άλλες φορές σερφάροντας και άλλες παίζοντας παιχνίδια με τίμημα την απομόνωσή του κάποιες φορές από τους φίλους του και από την ίδια την οικογένεια του.

Σε αυτό το σημείο καλό θα ήταν να φωτίσουμε τη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και του διαδικτύου από μία διαφορετική οπτική. Χρειάζεται με άλλα λόγια να μην εστιάσουμε τόσο στον υπολογιστή ως την ‘αιτία του κακού’ αλλά ως το μέσο με το οποίο μπορεί το παιδί μας να αναζητεί ανακούφιση σε όλα αυτά που μπορεί να το απασχολούν.

Έτσι χρειάζεται πρώτα εγώ ως γονιός να αναρωτηθώ πως μπορεί, χωρίς να το θέλω, να ενισχύω την όλο και μεγαλύτερη χρήση του διαδικτύου  από το παιδί μου. Αλήθεια ξέρω τι είναι αυτό με το οποίο ασχολείται όταν είναι με τις ώρες μπροστά στο διαδίκτυο; Είμαι διαθέσιμος πραγματικά για να μάθω τι είναι αυτό που του αρέσει τόσο πολύ; Φροντίζω ώστε το κανάλι επικοινωνίας με το παιδί μου να είναι ανοιχτό και να μην περιορίζεται μόνο σε παρατηρήσεις ή απλά ερωτήσεις; Με άλλα λόγια είμαι αρκετά παρών (συναισθηματικά) στη ζωή του παιδιού μου και αν όχι προβληματίζομαι για το πώς μπορώ να το αλλάξω αυτό;

Αυτά είναι μόνο μερικά από τα ερωτήματα που μπορούν να με βοηθήσουν ως  γονιό και  να με κάνουν να προβληματιστώ για το δικό μου ρόλο στη σχέση που φαίνεται να έχει αναπτύξει το παιδί  μου με το διαδίκτυο.

Ταυτόχρονα, επειδή το διαδίκτυο εκτός από τα αμέτρητα οφέλη που μας προσφέρει, μπορεί να μετατραπεί και επικίνδυνο  χρειάζεται να φροντίσω  και με πρακτικά μέσα να βοηθήσω στη προσεκτική χρήση του από το παιδί μου.

Πιο συγκεκριμένα χρειάζεται :

-να εκπαιδευτώ και εγώ πάνω στα θέματα του διαδικτύου, των δυνατοτήτων του και των κινδύνων που υπάρχουν για να μπορώ να  ασκώ καλύτερα το ρόλο μου.

-να τον/την ενημερώσω  για θέματα και κινδύνους που δεν γνωρίζει ή νομίζει ότι γνωρίζει. Έτσι καλό είναι για παράδειγμα  να του μιλήσω για την  πορνογραφία στο διαδίκτυο όπως επίσης για τα φαινόμενα εθισμού και παρενόχλησης.

-από τον έφηβο να ζητήσω να μη μιλάει σε αγνώστους και τον  ευαισθητοποιήσω   να καταλάβει πόσο σημαντικό είναι να μην συναντήσει καθόλου ή τουλάχιστον ποτέ μόνος του κάποιον που γνώρισε μέσω του διαδικτύου.

-καλό είναι να μην υιοθετώ ακραίες αντιδράσεις όπως απαγόρευση/δαιμονοποίηση/τιμωρίες γιατί δεν βοηθά. Η δική μου ακραία συμπεριφορά είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε ακραίες συμπεριφορές και του παιδιού.

-όπως όλα τα θέματα, έτσι και η χρήση του υπολογιστή αφορά την οριοθέτηση της χρήσης του από το παιδί. Τα όρια που τίθενται διεθνώς για χρόνο οθόνης κατά την διάρκεια της παιδικής/ εφηβικής ηλικίας είναι 2 ώρες την ημέρα (το μέγιστο).

-επίβλεψη τόσο στον χρόνο χρήσης του διαδικτύου όσο και στον τρόπο που τον χρησιμοποιεί το παιδί/έφηβος.

-χρήση φίλτρων για επιβλαβείς ιστοσελίδες.

-να παίζω μαζί του/της τα παιχνίδια που παίζουν για να διαπιστώσουμε πόση βία ή σεξ περιέχουν.

Η ποιοτική σχέση με τους γονείς, ο χρόνος που οι γονείς αφιερώνουν στα παιδιά και η ανασχόλησή τους στο ιντερνετ μαζί με τα παιδιά μπορούν να συμβάλλουν στην αποφυγή του φαινομένου υπερβολικής χρήσης. Η συναισθηματική κάλυψη των παιδιών, η καλή σχέση και η επικοινωνία όλων των μελών οδηγούν σε σωστή εφαρμογή ορίων μέσα στο σπίτι τα οποία μπορούν να τηρούνται.